Værdierne er udarbejdet af styregruppen i den indledende fase. Når skolebestyrelsen nedsættes og lederen ansættes, vil værdigrundlaget blive videreudviklet.
Værdigrundlag
Skolen opbygges med udgangspunkt i det Grundtvig-Koldske menneskesyn. Herved vægtes det blandt andet højt, at styrke det forpligtende fællesskab, det levende ord, den almene dannelse, friheden til forskellighed og involveringen af hele mennesket i undervisningen.
Skolen og dens medarbejdere opfattes som en del af en folkelig bevægelse og skolens opgave defineres først og fremmest af baglandet, bestående af forældre og skolekreds.
Vi ønsker, at støtte børnene i at udvikle kompetencer til at håndtere livet, tænke kritisk og kreativt samt tage ansvarlige beslutninger.
Fokus vil være på, at udvikle børnenes kognitive kompetencer, sociale kompetencer og personlige egenskaber. Vi ser barnet som en central medspiller i egen udvikling.
Vi tager afsæt i fællesskabet, som det centrale i barnets dannelse. Barnet udvikler sig selv i mødet med andre. Vi vil arbejde for, at barnet trives i og har respekt for både de små og de store fællesskaber.
Der er mange veje til læring. Vi prioriterer en undervisning, hvor eleven forholder sig aktivt til deres omgivelser:
Eleven vil lære at undersøge og anvende den teoretiske viden i den virkelige verden.