Solhilsen og ro-tid



Vi ønsker for alle vores elever, at de må opleve en bæredygtig skolegang, hvor fysisk og mental udfoldelse er vigtig for at optage læring. Vi tror på den Grundtvig-Koldske tanke om det hele menneske – altså at dannelse og uddannelse går hånd i hånd, og derfor har vi fokus på implementeringer der styrker begge dele. Vi ved, at roen kan hjælpe til at mærke efter i sig selv efter egen kerne og behov. At have ro er essentielt i en verden, hvor der kan være travlt og hvor præstationer kan skabe usikkerhed. Dannelsen ligger på friskolen i, at hvert enkelt barn kan stå stærkt i sig selv, ytre sig, mærke efter egne meninger, behov og lyst. Dele som er gode at have og kunne sammen i fællesskabet, som kan give os flere og nye indsigter.





RO-TID PÅ FRISKOLEN

Ro-tid er et break, en restitution, en pause, at være i nuet for den enkelte, så man kan bearbejde dagens læring, viden og indtryk. Roen er vigtig for, at det nye kan bundfælde sig – og ikke mindst, at eleven kan optage og gøre den viden og indtrykkene til sit eget. Når et batteri er brugt, trænger vi til en opladning – ro-tid giver det. Ro-tid er for alle og kræver ingen kvalifikationer. Vi ser ro-tid og mindfulness vækste mere og mere i de danske skoler, på arbejdspladser og sågar i Folketinget. Mindfulness er for alle og kan gøres på mange forskellige måder. På friskolen mødes vi i ro-tiden på hvert vores tæppe, vi hører beroligende musik og slapper af. Alle børn deltager, men hvordan hvert enkelt barn gerne vil deltage, vil vi støtte. Vi vil gerne på denne måde skabe et større fokus på den mentale sundhed for hver enkelt og give roen og mindfullness – vigtigheden heri – videre til vores elever.





SOLHILSEN PÅ FRISKOLEN

Den oprindelige solhilsen er et historisk element, som går mange år tilbage. Her troede man på, at lavede man en hilsen med armene til solen, fik man mere varme og lys, som kunne hjælpe afgrøderne til at vokse. I dag tænker vi lidt anderledes, men udgangspunktet er det samme – lys avler lys. Tror vi på det gode, det positive – så får vi mere af det. Solhilsen, yoga og motorik vinder mere og mere indpas i det danske samfund, da det styrker både vores fysiske og mentale sundhed. Sang og solhilsen er for alle og kræver ingen kvalifikationer. Vi vil som voksne vise hvordan det kan gøres. Vi tror også på, at det er op til den enkelte hvad der føles godt at gøre. En solhilsen på Munkebjerg friskole er en nytænkende form af den ældre solhilsen og er en ”cirkel” lavet med armene fra fødder til hoved – og at mærke efter, om alle dele: hoved, krop og hjerte er på plads til dagens glæder og udfordringer. Den motoriske balance i kroppen bliver styrket ved, at hovedet roterer i forskellige retninger og bevægelser, som også er i en solhilsen. Vores nytænkende solhilsen er kombineret med sang, som er en vigtig del af friskoleånden. Sangene er fra højskolesangbogen, fordi den beror på traditioner og klassiske sange fra den danske historie. Vi tror på, at dette er en dejlig start på morgenen for alle på friskolen.