RO-tid, solhilsen og morgensamling
Vi ønsker for alle vores elever, at de må opleve en bæredygtig skolegang, hvor fysisk og mental udfoldelse er vigtig for at optage læring.
Dannelse og uddannelse går hånd i hånd, og derfor har vi fokus på at styrke begge dele. Vi ved, at roen kan hjælpe til at mærke efter i sig selv, efter egen kerne og behov. At have ro er essentielt i en verden, hvor der kan være travlt og hvor præstationspres kan skabe usikkerhed.
Dannelsen ligger på friskolen i, at hvert enkelt barn kan stå stærkt i sig selv, ytre sig, mærke efter egne meninger, behov og lyst. Kompetencer som er gode at have og kunne bringe i spil i fællesskabet.
RO-TID PÅ FRISKOLEN Ro-tid er et break, en restitution, en pause, at være i nuet for den enkelte, så man kan bearbejde dagens læring, viden og indtryk - lade det bundfælde sig. RO-tid kan have mange ansigter. FX yoga og afslapning i hallen, eller en gåtur i stilhed.
SOLHILSEN PÅ FRISKOLEN: En solhilsen på Munkebjerg friskole er en nytænkt version af den ældre solhilsen og er en ”cirkel” lavet med armene fra fødder til hovedet. Vi vækker kroppen på den måde, hver morgen til morgensamling efter fællessang.
MORGENSAMLING: Fællesskabet er i højsædet, når vi samles hver morgen. Fællessang er en vigtig del af friskoleånden. Sangene er bla. fra højskolesangbogen, fordi den beror på traditioner og klassiske sange fra den danske historie.
ELEVRÅD
På Munkebjerg friskole er det vigtigt, at eleverne er medskabende og har en stemme i det, som vi gør. Derfor har vi et elevråd som beror på læringen og viden om demokratiske processer, fællesskab og medborgerskab.
På Munkebjerg Friskole arbejder vi målrettet med elevinddragelse. Det betyder, at der er en lærer, som har ansvaret for elevrådet og hjælper dem med at opnå deres fulde potentiale.
Alle klasser er involveret i elevrådet. 2 elever (en pige og en dreng) fra henholdsvis 0. klasse, 1. klasse, 2.-3. klasse, 4.-5. klasse og 6.-7. klasse er valgt. 0. og 1. klasse sidder med den første halve time af hvert møde. Hver klasse har ligeledes valgt en suppleant. Der er valgt en formand og næstformand på det første elevrådsmåde.
Formanden og næstformanden deltager ca 15 minutter på hvert andet bestyrelsesmøde for friskolens bestyrelse. Dagsorden og emner på elevrådsmøderne er så vidt muligt forankret i elevernes synspunkter og interesser. Dagsordenen til elevrådsmøderne er udarbejdet på tværs af elevrådslærer, formand og næstformand.