RO-TID
Ro-tid er et break, en restitution, en pause, at være i nuet for den enkelte, så man kan bearbejde dagens læring, viden og indtryk. Roen er vigtig for, at det nye kan bundfælde sig – og ikke mindst, at eleven kan optage og gøre den viden og de indtryk til sit eget. Når et batteri er brugt, trænger vi til en opladning – ro-tid giver det. Ro-tid er for alle og kræver ingen kvalifikationer. Vi ser ro-tid og mindfulness vækste mere og mere i de danske skoler, på arbejdspladser og sågar i Folketinget. Mindfulness er for alle og kan gøres på mange forskellige måder. Vi vil gerne skabe et større fokus på den mentale sundhed for hver enkelt og give roen og mindfullness – vigtigheden heri – videre til vores elever.
SOLHILSEN
En solhilsen på Munkebjerg friskole er en nytænkt version af den ældre solhilsen og er en ”cirkel” lavet med armene fra fødder til hovedet. Vi vækker kroppen på den måde, hver morgen til morgensamling efter fællessang.
MORGENSAMLING
Fællesskabet er i højsædet, når vi samles hver morgen. Fællessang er en vigtig del af friskoleånden. Sangene er bla. fra højskolesangbogen, fordi den beror på traditioner og klassiske sange fra den danske historie.
Elevråd
På Munkebjerg friskole er det vigtigt, at eleverne er medskabende og har en stemme i det, som vi gør. Derfor har vi et elevråd som beror på læringen og viden om demokratiske processer, fællesskab og medborgerskab.
På Munkebjerg Friskole arbejder vi målrettet med elevinddragelse. Det betyder, at der er en lærer, som har ansvaret for elevrådet og hjælper dem med at opnå deres fulde potentiale.
Alle klasser er involveret i elevrådet. 2 elever (en pige og en dreng) fra henholdsvis 0. klasse, 1. klasse, 2.-3. klasse, 4.-5. klasse og 6.-7. klasse er valgt. 0. og 1. klasse sidder med den første halve time af hvert møde. Hver klasse har ligeledes valgt en suppleant. Der er valgt en formand og næstformand på det første elevrådsmåde.
Formanden og næstformanden deltager ca 15 minutter på hvert andet bestyrelsesmøde for friskolens bestyrelse. Dagsorden og emner på elevrådsmøderne er så vidt muligt forankret i elevernes synspunkter og interesser. Dagsordenen til elevrådsmøderne er udarbejdet på tværs af elevrådslærer, formand og næstformand.