Værdigrundlag og hverdag



Munkebjerg Friskole sætter stor værdi i børns legende læring. Vi bygger vores læringsyn på den Grundtvig-Koldske tilgang til skolelivet, hvor ”først oplive, så oplyse" er en central del.

Vores skoleliv tager afsæt i fire grundlæggende værdier:





LYS avler lys - vores livssyn på Munkebjerg Friskole er positivt og vi tror på, at både børn og voksne hver dag gør deres bedste, for at indgå i det samlede fællesskab. Vi ved at børn som trives og føler sig set har de bedste forudsætninger for læring.





LÆRING - legende læring er fundamentet for uddannelsen, som alle friskolens børn har når de "flyver fra reden." Vi bestræber os på at vække børns nysgerrighed og glæde, som gør dem interesserede og motiverede for læring.


Elevernes dannelse og uddannelse, vægtes ligeligt i skolelivet på Munkebjerg Friskole.





MAGI - meget mere magi opstår, når vi er i relationen og er nysgerrige på hinanden, os selv og ligeværdige i livet. Vi værdsætter og støtter det autentiske i hvert enkelte menneske og ser mangfoldigheden som en gave og en stærk ressource i fællesskabet.






NATUREN - som det levende billede, vi er en del af. Vi er geografisk placeret et smukt sted mellem skov og vand, marker og søer og by og land. Naturen er for os en invitation til at møde læring, motorisk udfoldelse og frisk luft i et fælles rum.


Naturen kan på mange måder være det levende og givende klasserum og netop derfor foregår dele af undervisningen udenfor.




Skoledagen

Kl. 08:00 Eleverne møder ind i klassen og sætter sig ned og læser i deres bog.

Kl. 08:15 Eleverne følges med deres lærer til morgensamling i FESTSALEN

Kl. 08:25 Eleverne følges med deres lærer tilbage til klassen og 1. lektion begynder.


Den gode skoledag starter med gode rutiner. Med en positiv opmærksom på læsning samt på hinanden, vil vi dagligt læse i klasserne samt synge dagen ind i fællesskabets ånd. Som altid er I forældre meget velkomne til at deltage.



Udeskole

Naturen og udelivet inviterer os til et anderledes klasserum, som udover at forære os en anden måde at lære på også styrker vores motorik og bevægelse i hverdagen, fordi plads og luft påvirker os anderledes – og fordi at læringen optages bedre ved hjælp af bevægelse, balance, motorik og frisk luft.



Test og karakterer

På Munkebjerg Friskole gør vi ikke brug af nationale test. Karakterer hører til i de klasser, hvor man har en alder, hvor man kan forstå hvorfor og hvordan de kan indtænkes.

Vi giver karakterer i 8. og 9. klasse.

Vi anser de afsluttende prøver i 9. klasse, som rammen om den uddannelse man har taget i 10 år på friskolen.




Lektier

I indskolingen (0.-3. klasse) Ingen lektier - børn læser selv eller møder læsningen i hjemmet dagligt. Forskning understreger betydningen af den daglige læsevane.

Lektier for lektiers skyld giver ikke mening. At øve sig og blive bedre til noget giver derimod mening, og det er sådan de lektier, som lærerne evt. giver jeres skønne børn med hjem, skal ses.




RO-TID

Ro-tid er et break, en restitution, en pause, at være i nuet for den enkelte, så man kan bearbejde dagens læring, viden og indtryk. Roen er vigtig for, at det nye kan bundfælde sig – og ikke mindst, at eleven kan optage og gøre den viden og de indtryk til sit eget. Når et batteri er brugt, trænger vi til en opladning – ro-tid giver det. Ro-tid er for alle og kræver ingen kvalifikationer. Vi ser ro-tid og mindfulness vækste mere og mere i de danske skoler, på arbejdspladser og sågar i Folketinget. Mindfulness er for alle og kan gøres på mange forskellige måder. Vi vil gerne skabe et større fokus på den mentale sundhed for hver enkelt og give roen og mindfullness – vigtigheden heri – videre til vores elever.



SOLHILSEN

En solhilsen på Munkebjerg friskole er en nytænkt version af den ældre solhilsen og er en ”cirkel” lavet med armene fra fødder til hovedet. Vi vækker kroppen på den måde, hver morgen til morgensamling efter fællessang.



MORGENSAMLING

Fællesskabet er i højsædet, når vi samles hver morgen. Fællessang er en vigtig del af friskoleånden. Sangene er bla. fra højskolesangbogen, fordi den beror på traditioner og klassiske sange fra den danske historie.



Elevråd

På Munkebjerg friskole er det vigtigt, at eleverne er medskabende og har en stemme i det, som vi gør. Derfor har vi et elevråd som beror på læringen og viden om demokratiske processer, fællesskab og medborgerskab.


På Munkebjerg Friskole arbejder vi målrettet med elevinddragelse. Det betyder, at der er en lærer, som har ansvaret for elevrådet og hjælper dem med at opnå deres fulde potentiale.


Alle klasser er involveret i elevrådet. 2 elever (en pige og en dreng) fra henholdsvis 0. klasse, 1. klasse, 2.-3. klasse, 4.-5. klasse og 6.-7. klasse er valgt. 0. og 1. klasse sidder med den første halve time af hvert møde. Hver klasse har ligeledes valgt en suppleant. Der er valgt en formand og næstformand på det første elevrådsmåde.


Formanden og næstformanden deltager ca 15 minutter på hvert andet bestyrelsesmøde for friskolens bestyrelse. Dagsorden og emner på elevrådsmøderne er så vidt muligt forankret i elevernes synspunkter og interesser. Dagsordenen til elevrådsmøderne er udarbejdet på tværs af elevrådslærer, formand og næstformand.





Arbejdsdage og rengøring

Arbejdsdage – sammen er vi stærkest! 🍎 På Munkebjerg Friskole har vi to årlige arbejdsdage. Vi afhængige af, at I som forældre kommer og laver pedellignende funktioner disse to dage. Med arbejdsdagene hylder vi fællesskabet samtidigt med, at vi sammen arbejder for at skabe gode vilkår for jeres børns skolegang.


Familier rengør skolen i rengøringsgrupper og er ansvarlige for rengøringen ca 3 uger om året. Der er også en greenkeeper gruppe, som står for at holde udenoms-arealerne pæne.